Egengjord lampa

Behövde en taklampa till mitt sovrum när vi flyttade in i december och eftersom jag tycker om att pyssla och hade lite tid över i mellandagarna bestämde jag mig helt enkelt för att göra en egen. 

Hittade en bra inspiration i lampan Moooi Random Light. En sådan i original i samma storlek kostar över 4 000, så jag tyckte lätt det var värt att prova göra en egen. Materialkostnaden var inte särskilt hög och tyckte resultatet blev riktigt bra! 




Blir ganska häftig skugga av den på väggarna 








Alexander

Fin lampa, hur gjorde du den?
Snöre, lim å stor boll?

Svar: Tack! Jag använde en pilatesboll men funkar bra med stor ballong också. Lindade runt papperssnöre och penslade med tapetklister :)
Amanda Dahlin

Tommy

om material kostnaderna var låga varför inte göra några stycken och sälja till halva priset mot där du skulle köpt dom ;)

Svar: Haha, skulle kunna vara ett alternativ ;)
Amanda Dahlin

Alinde

ÅHH COOL!! :) Hur gjorde du den då? :D :) vad använde du dig av? :D :) :D :) :)

Svar: Tack! :D Jag använde papperssnöre (finns på Panduro i olika färger) som jag lindade på en inplastad gymboll (funkar även bra med stor ballong) och lindade runt MASSOR av varv, men lämnade ett hål för att ta ut bollen, och sen penslade jag med tapetklister så att det skulle hålla sig så och lät det torka tills allt var helt torrt :)
Amanda Dahlin

Camilla

Jag funderar också på att göra en sån där, har tänkt göra det i flera år.
Penslade du tapetklistret? Alla instruktioner jag har läst står det att man ska doppa snöret i tapetklistret men då är det bra att veta att det fungerar det också. ;)

Jag ska nog göra min lite tajtare än din, alltså mer snöre runt men den där var jättefin också! Beror ju på hur mycket ljus man vill ha ut. :)

Svar: Ja, jag penslade på det istället, läste att man kunde göra det i någon instruktion jag hittade. Blir typ mindre kladdigt så, men båda fungerar bra :) Ja, det går att variera lite som man vill, behövde mer ljus så fick bli så där :) Jag gissar att det blir superfint som du tänkt göra också! :)
Amanda Dahlin

Camilla

Jag ska testa någon dag, men hittar aldrig en tillräckligt rund boll att använda. Hade du sönder pilatesbollen?

Svar: Nej, jag tömde ut luften och sög ut det sista med dammsugare så den blev så liten som möjligt :) Men hålet blev lite större då, men har en stor glömdlampa som måste kunna bytas också så :)
Amanda Dahlin